Διαδραστικά παιχνίδια φωνημάτων
Ένα έτοιμο διασκεδαστικό υλικό για χρήση από τον λογοθεραπευτή και τον ειδικό εκπαιδευτικό!
Τί είναι;
Το ΛΕΞΙΦΩΝΟ είναι μια τράπεζα πλέον των χιλίων απεικονιζόμενων λέξεων, ταξινομημένων και ιεραρχημένων με φωνολογικά κριτήρια, εντάσσοντας παιχνίδια οθόνης ποικίλης θεματολογίας στη διαδικασία εκμάθησης των φωνημάτων. Οι παίκτες μετακινούν τα πιόνια τους με τελικό στόχο ο πρώτος που θα φθάσει στον προορισμό του να αναδειχθεί νικητής. Η εμφάνιση προεπιλεγμένων εικόνων αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να μετακινηθούν τα πιόνια.
Σε ποιους απευθύνεται;
Σε όλους όσους εμπλέκονται με έμμεσο ή άμεσο τρόπο στη θεραπευτική διαδικασία εκμάθησης των φωνημάτων της ελληνικής γλώσσας σε παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού. Δηλαδή, σε λογοθεραπευτές, σε ειδικούς εκπαιδευτικούς αλλά και σε γονείς (υπό την καθοδήγηση των προηγουμένων).
ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΓΙΑ...
- Την ανάπτυξη του φωνολογικού συστήματος
- Την αποκατάσταση δυσκολιών άρθρωσης
- Την αποκατάσταση δυσκολιών ακουστικής επεξεργασίας και διάκρισης
- Την αποκατάσταση διαταραχών λόγου (φωνολογίας) και ομιλίας
- Την αποκατάσταση διαταραχών λόγου απραξικού τύπου
- Την ενίσχυση της διαδικασίας ανάγνωσης στο δημοτικό.
Πώς παίζεται;
- Ο ειδικός επιλέγει το λεξιλόγιο σύμφωνα με τους θεραπευτικούς στόχους, ενώ το παιδί το παιχνίδι.
- Οι παίκτες αλληλοεπιδρούν προχωρώντας τα πιόνια τους προς τον τελικό στόχο.
- Κάθε κίνηση στο παιχνίδι οδηγεί στην εμφάνιση προεπιλεγμένων εικόνων για την εκτέλεση της θεραπευτικής ενέργειας.
Πώς επιλέγεται το λεξιλόγιο;
Από το «ευρετήριο λέξεων». Οι λέξεις χωρίζονται ως προς το φώνημά τους σε 3 κύριες ομάδες βάσει της πολυπλοκότητας της φωνοτακτικής δομής της συλλαβής που το εμπεριέχει:
- Φωνήματα σε Ανοιχτές Συλλαβές
- Φωνήματα σε Ανοιχτές Συλλαβές με Συμπλέγματα
- Φωνήματα σε Κλειστές Συλλαβές
Πώς δημιουργήθηκε;

Το ΛΕΞΙΦΩΝΟ αποτελεί μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού του παλαιότερου έργου της Λ. Κιρπότιν: «ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ – Φωνολογική Προσέγγιση στη Γλωσσική Διδασκαλία» – Προσέγγιση που λαμβάνει υπόψη τα εξελικτικά στάδια της φωνολογικής ανάπτυξης των παιδιών στην ελληνική γλώσσα όπως προκύπτουν από ερευνητικά δεδομένα. Μέσα στα εικοσιπέντε χρόνια που πέρασαν από την πρώτη έκδοση, οι ανάγκες που εμφανίστηκαν κατά τη χρήση του, οι παρατηρήσεις και τα πολύ βοηθητικά σχόλια των αναγνωστών/χρηστών οδήγησαν στη αναπροσαρμογή του στην τωρινή μορφή.
Το γενεσιουργό αίτιο για τον εκσυγχρονισμό του προγενέστερου έργου ήταν η μεταφορά του σε ηλεκτρονική μορφή με έναν τρόπο εύκολο και ευχάριστο για τον χρήστη. Στο ΛΕΞΙΦΩΝΟ ο χρήστης έχει πρόσβαση σε εικονογραφημένο λεξιλόγιο, οργανωμένο και ομαδοποιημένο σε υποκατηγορίες βάσει φωνολογικών κριτηρίων.
Για την υλοποίησή του χρησιμοποιήθηκε ανανεωμένη η αρχική τράπεζα εικόνων του «Εικονογραφημένου Λεξιλογίου». Οι εικόνες σχεδιάστηκαν εξαρχής και είναι πλέον έγχρωμες ώστε να είναι πιο φιλικές στον χρήστη. Η ιδέα της διάδρασης που θα μπορούσε να έχει ο χρήστης με το υλικό (εικόνες) στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς η διάδραση αποτελεί υψηλό κίνητρο για την μάθηση, οδήγησε στην ένταξη του λεξιλογίου αυτού σε ένα πλήθος διαδραστικών παιχνιδιών. Έτσι, δημιουργήθηκε το ΛΕΞΙΦΩΝΟ.

Το Λεξίφωνο δημιούργησαν:
Λιουντμίλα Κιρπότιν* – Νηπιαγωγός, Λογοθεραπεύτρια -Γλωσσολόγος
Ηλίας Αραβαντινός – Εικονογράφος
Γιάννης Ζαρίφης – Developer
Όλγα Μπελούσοβα – web designer (UI/UX)
*Σύντομο βιογραφικό Σημείωμα

Η Λιουντμίλα Κιρπότιν γεννήθηκε στην Αθήνα το 1965. Σπούδασε νηπιαγωγός στη Σχολή Νηπιαγωγών Αθήνας. Συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές Λογοπαθολογίας στο Πανεπιστήμιο του Neuchâtel της Ελβετίας και σπουδές Γλωσσολογίας και Λογοπαθολογίας στο Πανεπιστήμιο του Reading της Μ. Βρετανίας.
Tο 1991 δημιούργησε το πρώτο τμήμα Λόγου σε σχολείο, στη Σχολή Μωραΐτη, όπου εκεί εργάζεται έως και σήμερα ως Λογοπεδικός-Λογοθεραπεύτρια. Την εποχή που ξεκίνησε, ήταν πρωτοπόρος στον σχεδιασμό και την εφαρμογή προγραμμάτων λόγου στο Νηπιαγωγείο. Έτσι έδωσε το έναυσμα για την καθιέρωση του θεσμού του λογοθεραπευτή στο σχολικό πλαίσιο της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Τα ενδιαφέροντά της επικεντρώνονται στην πρόληψη και την πρώιμη παρέμβαση διαταραχών ομιλίας, φωνής, και λόγου τόσο προφορικού όσο και γραπτού σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.
Μετείχε στην Επιτροπή Έρευνας του Πανελλήνιου Συλλόγου Λογοπεδικών-Λογοθεραπευτών κατά τη δημιουργία της Δοκιμασίας Φωνολογικής και Φωνητικής Εξέλιξης των Παιδιών στην Ελλάδα (1995). Συνεργάστηκε στην ίδια Επιτροπή, συντονίζοντας ως υπεύθυνη διεξαγωγής την πανελλήνια έρευνα «Ανάπτυξη της Φωνολογικής Ενημερότητας» για τη δημιουργία του “ΜεταΦΩΝ τεστ” του οποίου το έργο συν επιμελήθηκε (2007).
Από το 1995 διεξάγει σεμινάρια εκπαίδευσης ως προς την αξιολόγηση και τη θεραπευτική παρέμβαση στους τομείς της φωνολογίας-φωνητικής στην ελληνική γλώσσα.
Επιπλέον, στο πλαίσιο των επιστημονικών της ενδιαφερόντων, εξέδωσε το «ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ – Φωνολογική Προσέγγιση στη Γλωσσική Διδασκαλία» (2000).